حاج شیخ ابو القاسم نوایی

حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ ابو القاسم نوایی فرزند مرحوم شیخ محمد علی در سال ۱۳۰۶ در روستای ملوند سبزوار در خانواده ای معنوی دیده به جهان گشود.

در ابتدای جوانی تحصیلات خود را در مدرسه فخریه سبزوار آغاز کرد و از محضر استادانی همچون شیخ زین العابدین (قاضی) وحاج شیخ علیرضا مدرس و شیخ حسن شریعتمدار و حاج سید محمدتقی فقاهتی و حاج شیخ محمدتقی سدیدی (عندلیب) علوم مختلف حوزوی را آموخت.

همچنین شرح منظومه حکیم سبزواری را از مرحوم میرزا علی سیادتی و مرحوم فاضل هاشمی فرا گرفت. 

ایشان بیشتر عمر گران سنگ خود را به ترویج علوم آل محمد (ص) گذرانده و همواره مجالس ومنابر سودمندش تشنگان معارف شیعی را سیراب کرده است.کتبی هم از ایشان به یادگار مانده است که از جمله آنها کتاب "گنج سعادت "میباشد.شایان ذکر است که این عالم بزرگوار در واپسیبن روزهای سال ۱۳۸۹ به دیار معبود شتافت .روحش شاد. 

فاطمه زهرا پس ازرحلت پيامبر، بامرگ طبيعي از دنيا رفته و انتساب شهادت به ايشان واقعيت تاريخي ندارد

بروایتی ۱۳جمادی الاول سالروز شهادت خانم فاطمه زهرا (س)میباشد.یکی از شبهاتی که وهابیون مطرح کرده اند این است که حضرت فاطمه(س) به شهادت نرسیده اند اگرچه که برای ما شیعیان شهادت حضرتش مبرهن است اما این شبهه را به همراه جواب آن آوردم تا مشت محکمی باشد بر یاوه گوییهای وهابیونی که این روزها به قتل عام مردم بیگناه بحرین مشغولند.در ادامه مطالب جواب را مشاهده نمایید.

ادامه نوشته

عصمت بانوی بزرگوار اسلام حضرت فاطمه زهرا( س)

با توجه به اينكه عصمت مختص به انبياء(عليهم السلام) مى باشد به چه دليل فاطمه زهرا را معصوم مى دانيد در حالى كه نه نبى است و نه امام؟!!

اين شبهه از دو سؤال تشكيل شده است: 1ـ آيا مقام عصمت به پيامبر و ائمه اختصاص دارد؟ چرا؟   پاسخ سؤال اول:

ابتدا اين نكته را ياد آور مى شويم كه مقام عصمت، به آدميان اختصاص ندارد، بلكه فرشتگان الهى نيز از اين منزلت والا برخوردارند.

و در ميان انسانها نيز، علاوه بر پيامبران و امامان، عصمت فاطمه زهرا(عليها السلام) با ادله فراوان قابل اثبات است. چنانكه پيامبر گرامى اسلام، در حديثى كه شيعه و سنى آن را نقل كرده اند، مى فرمايد: (ان الله تبارك و تعالى يغضب لغضب فاطمة و يرضى لرضاها)([1])

همانا خداوند تبارك و تعالى به خاطر خشم فاطمه، غضب مى كند و به سبب رضايتِ او خشنود مى گردد.

روشن است كه در صورتى مى توان خشم و غضب يك شخص را ملاك خشنودى و ناخشنودى خداوند دانست كه وى جز به اجراى فرمانهاى الهى نينديشد و نه تنها در عمل، بلكه در فكر و انديشه نيز معصوم باشد. در اين روايت، به صورت كلى، رضايت فاطمه(عليها السلام) محور خشنودى الهى قرار گرفته است. اين دليل بر عصمت آن حضرت است. توضيح بيشتر در پاسخ سؤال دوم بيان خواهد شد.

همچنين يكى از آيات قرآن كريم([2])، به طهارت و پاكى حضرت مريم(عليها السلام) اشاره دارد. در باره اينكه خداوند، مريم(عليها السلام)را از چه چيزهايى پاك گردانيده، وجوه گوناگونى بيان شده است.([3]) به عقيده برخى از مفسران، سزاوارتر آن است كه آيه را داراى معناى عامّ شمرده، وى را از تمام پليديهاى حسّى، معنوى و قلبى، پاك بدانيم.([4]) مرحوم علامه طباطبايى نيز دلالت آيه بر عصمت مريم را با سياق آيات، سازگارتر مى دانند.([5])

اين دو نمونه، نشانگر آن است كه عصمت مقامى نيست كه در انحصار انبيا و ائمه قرار داشته و دست ساير انسانها از رسيدن به آن كوتاه باشد; بلكه ديگران نيز مى توانند به برخى از مراتب عصمت، يعنى عصمت از گناه، دست يابند. كم نبوده اند عالمان تقواپيشه اى كه ساليان متمادى نه تنها از حرام، بلكه از امور مكروه نيز چشم پوشيدند و حتى به خوردن و آشاميدن خود نيز رنگ الهى دادند. اميد است كه مانيز در حد توان، از انجام گناه خود دارى ورزيم و اگر نمى توانيم به آن مقام دست يابيم، دست كم در اين مسير گام برداريم.

آب دريا را اگر نتوان كشيد***هم به قدر تشنگى بايد چشيد

پاسخ سؤال دوم:

براى اثبات عصمت زهرا(عليها السلام) ادله گوناگونى به كار مى آيند كه در اينجا برخى از آنها را مورد بررسى قرار مى دهيم:

1- آيه تطهير:

بخشى از آيه 33 سوره احزاب كه به آيه تطهير شهرت يافته، همواره كانون توجه انديشمندان شيعه و سنى بوده و بحث هاى گوناگونى برانگيخته است. همگان بر اين باورند كه اين آيه فضيلت والايى را براى اهل بيت به اثبات مى رساند و انديشمندان شيعه، اين فضيلت را برابر با عصمت مى دانند. بر اساس اين آيه، اراده تخلّف ناپذير خداوند بر اين تعلّق گرفته است كه هرگونه پليدى را از اهل بيت بزدايد و آنان را به طور كامل پاك و پاكيزه گرداند. البته جاى آن نيست كه در اين نوشتار كوتاه، به تفصيل درباره چگونگى دلالت آيه بر عصمت اهل بيت سخن برانيم و عمق واژه هاى به كار رفته در آن را بكاويم.

از اين رو، به بيان روايتى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) كه در كتب اهل سنّت نقل گرديده است، بسنده مى كنيم. بر اساس اين روايت رسول خدا(صلى الله عليه وآله) پس از قرائت آيه تطهير فرمودند:

(فأنا و اهل بيتى مطهرون من الذنوب) «پس من و اهل بيتم از گناه پيراسته ايم».([6])

بى ترديد، فاطمه زهرا(عليها السلام) جزو اهل بيت پيامبر است و اگر در بيان فضيلت او دليل ديگرى نمى داشتيم، همين آيه كافى بود كه او را در صدر زنان عالَم بنشاند. پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) با شيوه هايى به يادماندنى، اهل بيت را به همگان معرفى نموده و راهِ هرگونه توجيهى را بسته است. بر اساس روايات فراوانى كه به حديث كساء، شهرت يافته اند، رسول خدا(صلى الله عليه وآله) پارچه اى را بر روى خود و على و فاطمه و فرزندانشان، حسن و حسين انداخته، جمله (اللهم هؤلاء اهل بيتى) را براى آيندگان به يادگار گذاشتند و در پاسخ به ام سلمه - كه يكى از شايسته ترين همسران پيامبر بود و پيوستن به اصحاب كساء را درخواست مى نمود - فرمودند:

«رحمت خدا بر تو باد. تو همواره به راه خير و رستگارى بوده اى و چقدر من از تو راضى ام! ليكن اين فضيلت ويژه من و اين چند نفر است».([7])

پيامبر گرامى براى آنكه وظيفه خويش را در تبيين آيات الهى به گونه شايسته اى بجاى آورند، به اين مقدار نيز بسنده نكرده، با به كارگيرى شيوه اى فراموش نشدنى و در مدت زمانى نسبتاً طولانى، آن هم به صورت هر روزه، به معرفى اهل بيت پرداختند. در روايتى از ابن عباس در اين باره آمده است:

«رسول خدا تا نُه ماه، روزى پنج مرتبه، هنگام فرارسيدن وقت نماز به در خانه على بن ابى طالب مى آمدند و مى فرمودند: درود و رحمت و بركات خدا بر شما اهل بيت باد. خداوند اراده نموده تا هرگونه پليدى را از شما اهل بيت دور گرداند و به طور كامل و شايسته پاكتان سازد. وقت نماز است، آماده شويد. رحمت خدا بر شما باد»([8])

2- روايات مربوط به عصمت اهل بيت:

علاوه بر آيه تطهير، رواياتى كه شيعه و سنى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) گزارش نموده اند، فضايلى براى اهل بيت برمى شمرد كه جز با عصمت آنان سازگار نيست، چنانكه در حديث معروف ثقلين آمده است:

(انّى تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتى، ما ان تمسّكتم بهما لن تضلّوا ابداً، لن يفترقا حتى يردا علىّ الحوض)([9])«من در ميان شما دو چيز گران بها باقى مى گذارم، كتاب خدا و عترتم. تا وقتى كه به آن دو تمسك كنيد، گمراه نخواهيد شد. هيچگاه اين دو از يكديگر جدا نمى شوند، تا آنگاه كه بر سر حوض (كوثر) بر من وارد گردند».

اگر اهل بيت پيامبر معصوم از گناه و خطا نبودند، پيروى از آنان همواره موجب هدايت نمى گرديد و جدايى ناپذيرى آنان از قرآن، معناى روشنى نمى يافت.

3- روايات مخصوص به عصمت حضرت زهرا(عليها السلام):

در اينجا نيز از روايات فراوانى مى توان بهره برد، اما تنها به يكى از آنها كه محدّثين شيعه و سنّى روايت نموده اند، بسنده مى كنيم:

(ان الله - تبارك و تعالى - يغضب لغضب فاطمه و يرضى لرضاها)([10]) «همانا خداوند - تبارك و تعالى - با غضب فاطمه غضبناك و با رضايت او خشنود مى شود».

نكته درخور توجه در اين روايت آن است كه رضايت و نارضايتى فاطمه زهرا(عليها السلام) محور خشنودى و ناخشنودى خداوند خوانده شده است. و اين حقيقت، جز عصمت همه جانبه آن حضرت، تفسير ديگرى برنمى تابد. خداوند جز به اعمال صالح خشنود نمى گردد و هيچگاه به گناه و سرپيچى از فرمانش رضايت نمى دهد. اگر حضرت زهرا(عليها السلام) به گناه دست مى زد و يا حتّى فكر انجام آن را در سر مى پروراند، به چيزى خشنود گرديده بود كه خدا از آن خشنود نيست، در حالى كه در اين روايت، رضايت الهى پيوندى ناگسستنى با خشنودى فاطمه(عليها السلام) يافته است.

اعتراف ضمنى يكى از دانشمندان اهل سنت را پايان بخش اين نوشتار مى سازيم. آلوسى - يكى از پرآوازه ترين مفسران اهل سنت - در تفسير آيه 43 سوره آل عمران، از يكسو حضرت مريم(عليها السلام) را معصوم از گناه شمرده، از تمامى پليدى هاى حسّى، معنوى و قلبى پاك مى داند و از سوى ديگر، ديدگاه كسانى را كه وى را سرور تمامى زنان جهان، از آغاز تا انجام مى شمارند، مورد نقادى قرار داده، با اقامه شواهد گوناگونى چنين نتيجه مى گيرد كه اين ويژگى شايسته فاطمه زهرا(عليها السلام) است.([11]) پرواضح است كه جمع ميان اين دو سخن، جز با پذيرش عصمت حضرت زهرا(عليها السلام) سازگار نيست.

 والسلام

منابع در ادامه مطلب...

ادامه نوشته

روداب بخش قلعه ها و برجها (تصویری)

*****

*****

 

روداب در اولين سفر منطقه اي مسئول جديد خبرگزاري صدا و سيماي شهرستان سبزوار

آقاي نامني مسئول خبر گزاري صدا و سيما در يك اقدام شايسته سركشي از مناطق مختلف شهرستان را در دستور كار خود قرار داده است. روداب اولين بخشي بود كه روز دوشنبه بيست ودوم فروردين ماه مورد بازديد  قرار گرفت ايشان به همراه بخشدار و رئيس شوراي اسلامي شهر روداب از كارخانه سيمان، زيست گاه پروند و بسياري از روستاهاي بخش بازديد نمود و از نزديك در جريان پتانسيل ها و مشكلات روداب قرار گرفت.

وجود چهار برجي ها در اكثر روستاهاي بخش با قدمت 400 الي 500 سال ( و در برخي مناطق بيشتر) مورد توجه خاص آقاي نامني قرار گرفت و قولهاي مساعدي جهت تهيه فيلم مستند از آثار به جا مانده كه اكثرا هم سالم مي باشند دادند.

مقرر گرديد در خصوص قلعه تاريخي بلزقند كه هم اكنون خالي از سكنه مي باشد يكي از جذاب ترين روستاهاي بخش روداب فيلم مستند خاصي تهيه گردد.

در اين سفر تعدادي از روستاهاي عشايري بخش نيز مورد بازديد قرار گرفت.

محور اقدامات اولویت دار بخشداری روداب در سال ۱۳۹۰

تصويري روشن و شفاف از اهداف و خواسته ها به عنوان بستر ساز حركت و تلاش مجموعه مديريتي مي باشد. بخشداري عالي ترين دستگاه سياسي بخش در سال همت مضاعف و كار مضاعف فعاليت هاي خود را بر اساس رسالت سازماني خود و نياز سنجي صورت گرفته در چهار محور پيگيري نمود.

-پيگيري جهت شروع فعالیت اجرایی کارخانه روکش صندلی روداب با استفاده از تمامی ظرفیت های اجرایی شهرستان

- پيگيري طرح هاي آبخيز داري جهت مديريت اب در منتطقه كه خوشبختانه با عملياتي شدن احداث سد روداب در سال آينده شاهد اتفاقات خوبي در اين خصوص خواهيم بود

- تاكيد برتعريف سازوكار مناسب براي فعاليت هاي فرهنگي از طريق سازمانهاي مردم نهاد وكانونهاي فرهنگي مساجد

- پيگيري احداث كتابخانه روداب كه تاكنون جلسات مختلفي برگزار شده اميداست درسال آينده شاهد شروع پروژه باشيم

- پيگيري تعيين تكليف زمينهاي 66هكتاري شهر روداب به عنوان يكي از دغدغه هاي مردم شهر روداب

- پيگيري احداث سالن ورزشي در شهر روداب كه موافقت يك ميليارد ريال آن اخذ شده

-  احداث خانه عالم در شهر و روستاهاي برآباد و شمس آباد

- پيگيري جهت حضور امام جمعه در شهر روداب كه موافقت ضمني آن اخذ شده

-  پيگيري گاز رساني به روستاهاي واجد شرايط

- پيگيري جذب اعتبارجهت آسفالت مسيرهاي روستايي و تعريض مسير سبزوار روداب

- توجه ويژه به مباحث آثار تاريخي و ميراث فرهنگي بخش

- احداث مسجد درروستاهاي دوچاهي و چاه شند و كمك به فضاهاي مذهبي سطح بخش

- توانمند سازي دهياران در آباداني بيش از پيش روستاها

تلاش جهت ارتقاءشاخصهاي فرهنگي اجتماعي و برنامه ريزي جهت كاهش آسيبهاي اجتماعي بخش

......

گزارش عملكرد  شورای اسلامی  شهر روداب در سال 1389

اقدامات شورای اسلامی شهر روداب به شرح ذیل اعلام گردید:

 - پیگیری گاز رسانی به شهر روداب که چندی قبل با حضور مسئولین محترم و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی کلنگ زنی آن انجام شد

- پیگیری سد روداب که مطالعات آن در حال انجام می باشد

-پیگیری استقرار کمیته امداد امام (ره) که شاخه فرعی آن مشغول به فعالیت می باشد .

- پیگیری شبانه روزی کردن مرکز بهداشتی درمانی و ساخت بیمارستان درمان بستراز مصوبات سفر استانی ریاست محترم جمهور که با واگذاری یک قطعه زمین توسط این شورا و شهرداری کار اجرایی آن آغاز گردید

- پیگیری راه کارخانه سیمان به سبزوار که مطالعات آن تمام وسال آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد .

- پیگیری استقرار اورژانس 115 که از محل مصوبات سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری راه اندازی شد و شورا یک قطعه زمین برای ساخت آن واگذار نمود .

- پیگیری استقرار امام جمعه در شهر و متعهد شدن این شورا جهت تامین امکانات لازم كه بزودي با عنايت مسئولين محقق خواهد شد 

- پیگیری مسئله اشتغال جوانان روداب که با تاسیس شرکت تو سعه و عمران رودا ب و گرفتن مجوز ساخت کارخانه روکش صندلی که اين پروزه در مرحله جمع آوری آورده اولیه آن می باشد

- پیگیری گسترش فضای آموزشی شهر که با ساخت دبیرستان چهار کلاسه با کمک 50 میلیون ریالی شورا و شهرداری ، دانش آموزان در حال استفاده از آن می باشند . 

- واگذاری زمین به ادارات برق ، گاز ، کمیته امدا د ، مجتمع فرهنگی و کتابخانه ، پایگاهای بسیج ، شرکت زنان مهر آفرین – حسینیه ابوالفضلی (ع) و مهدیه روداب

- کمک به برگزاری مراسمات فرهنگی مذهبی و مسابقات ورزشی

-  تلاش در جهت عملی شدن پروژه مسکن مهرو شروع به ساخت حدود 40 ساختمان

برگزاری کلاسهای آموزشی و همکاری با فنی حرفه ای شهرستان برای برگزاری کلاسها

روداب رویشی در کویر

روداب رویشی در کویر

بخش روداب با قریب 15000 نفر جمعیت و حدود 5000 کیلومتر مربع مساحت بیستمین سال شکل گیری خود را پشت سر می‏گذارد،در این مدت توسعه روداب در ابعاد مختلف روند رو به رشدی داشته و در حوزه زیر ساخت‏های اساسی از جمله شبکه آب ، برق، مخابرات و ... گام‏های بسیار مناسبی برداشته شده است ولی با این وجود در بسیاری از شاخص های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و... از میانگین شاخصهای شهرستان پایین تر می‏باشد. هنوز هم درست یا نادرست محرومیت اولین نکته‏ای  است که بعد از شنیدن واژه روداب در ذهن مخاطب خطور می‏کند. آنچه واضح است روداب محصول توسعه نامتوازن مناطق مختلف شهرستان در روند 30 سال گذشته می‏باشد. در آسیب شناسی روند توسعه روداب و کمتر توسعه یافتگی آن می‏توان به چهار عامل اساسی اشاره کرد.

عامل اول: گستردگی بیش از حد حوزه سیاسی و تقسیمات کشوری شهرستان(قبل از منفك شدن شهرستانهاي جوين و جغتاي و خوشاب) با 17000 کیلومتر مربع مساحت، 7 بخش و بیش از 300 روستا باعث شده بود مشکلات و پتانسیل ها کمتر فرصت دیده شدن داشته باشند.

عامل دوم: عدم اجماع بین مدیران کلان برای توسعه شهرستان در دو دهه اخیر

عامل سوم: نگاه ناعادلانه در توزیع امکانات و اعتبارات به دلیل جایگاه ویژه دو بخش خاص (قبل از انتزاع)

عامل چهارم: وسعت زیاد بخش (به عنوان بزرگترین بخش کشور که مساحت آن برابری می‏کند با مساحت استان البرز)و پراکندگی روستاها یکی از عواملی می‏باشد که خدمات رسانی مطلوب به روستاها را با مشکل مواجه می‏سازد.

 شتاب گرفتن توسعه روداب:

بخش روداب به یمن بهره‏مندی از معادن غنی از ثروتمند ترین و با پتانسیل‏ترین بخش‏های استان می‏باشد که با احداث کارخانه سیمان صنعتی‏ترین بخش شهرستان نیز قلمداد می‏شود.

در حال حاضر برخی رویدادها در سطح کشور و در سطح منطقه آینده‏ای بسیار امیدوار کننده‏ای برای توسعه جهشی بخش روداب فراهم کرده است. در سطح کشور گفتمان عدالت محور دولت خدمتگذار در توجه به مناطق محروم و توزیع عادلانه ثروت در تمامی مناطق کشور و در سطح شهرستان فضای تعامل و همدلی بین مدیران شهرستان به ویژه نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی که هم افزایی مدیران شهرستان را دو چندان کرده است.  با این حال بهترین مزیت ایجاد شده و مهترین عامل در شتاب گرفتن توسعه روداب چابک شدن شهرستان با انتزاع 3 بخش از آن می‏باشد. در شرایط فعلی می‏توان ادعا کرد روداب در برنامه‏ریزی ها و سیاستگذاری‏های شهرستان از حاشیه به متن خواهد آمد. البته نباید فراموش کرد که موفقیت‏های چشمگیر اخیر در سایه فضای هم دلی و تعامل نمایندگان محترم  و دستگاه‏های اجرایی شهرستان تحقق پیدا کرده است.

 چه باید کرد :

اتفاقات اخیر شهرستان فضای بسیار مناسب برای پیشرفت متوازن مناطق مختلف فراهم نموده است باید مسؤولین منطقه و نخبگان و مردم منطقه با نگاه تیز بینانه فرصت طلایی ایجاد  شده را مغتنم شمرده و در توسعه بخش با تلاشی خردمندانه و نگاه به آینده تمامی همت خود را در ارتقاء شاخص‏های فرهنگی، اجتماعی ، اقتصادی و... بخش روداب بکار بندند.

باید همه مردم مخصوصاً جوانان دستی در کار و پایی در راه داشته باشند و مسؤولیت و تعهد اجتماعی خود را برای پیشرفت منطقه ایفا نمایند. اینک کلید توسعه جهشی روداب زده شده , حجم پروژه‏هایی که در حال انجام است و یا در آینده شروع خواهد شد در طول تاریخ منطقه بی‏سابقه است. روداب می‏رود که جایگاه واقعی خود را پیدا کند ، باید زمان شناس خوبی باشیم و با نگاه به تحولات شهرستان تلاش درون بخشی را مضاعف کنیم.

 آری اکنون در کویر روداب به جای گز و تاق درخت امید در حال روییدن است.

 محمود شم آبادي بخشدار روداب

 

نصب تابلو شهدا در ورودي روستاهای بخش روداب

در اسفند ماه سال 1389 با هماهنگي بين دهياران و شوراهاي اسلامي روستاهاي بخش روداب جهت تكريم از مقام شامخ شهيد تصاوير شهدا در ورودي روستا نصب گرديد.

ورودي روستاهاي دروك – دامرود- چاه تلخ- تسبند- كلاوشك- خوشمردان- گراو- فضل آباد- بهارستان- سريش- شمس اباد- ملوند- برآباد- بنجخ- كلاته ميرعلي- مزين به اين تصاوير شده است.

شادي روح شهدا صلوات

نصب بيلبرد شهداي بخش روداب در مسير ورودي بخش روداب

با مديريت و پيگيري بخشداري روداب بيلبرد شهداي بخش روداب در روزهاي پاياني سال يك هزار و سيصد و هشتادو نه در مسير ورودي بخش نصب گرديد.

اين اقدام بي نظير با استقبال زياد مردم و خانواده شهدا روبرو گرديد. لازم به ذكر است ابعاد اين بيلبرد 4*7 متر مي باشد كه تصوير 71 تن از شهداء والامقام بخش روداب در آن ديده مي شود.

ياد و خاطره شهيدان گرامي باد شادي روحشان صلوات