نصب المان راز و نیاز در شهر روداب
نصب المان راز و نیاز:
المان راز و نیاز که در آغاز سال جدید در مشهد به نمایش گذاشته شده بود به روداب منتقل شده و بزودی در محل مشخص شده نصب خواهد شد

***

برای دیدن سایر المانهای نصب شده در شهر مشهد اینجا را کلیک کنید.
برای اطلاع بیشتر در مورد این المان ادامه مطلب را ببینید.
محمد حسن ماموريان كه با المان «راز و نياز » در فستيوال بهاري شهر مشهد شركت كرده است ،در گفتگويي با خبرنگار سايت مديريت امور هنري شهرداري اظهار داشت :ارزش يك اثر هنري كه روح معنويت در آن نهفته است زماني احساس مي شود كه به صورت مستقيم به آن پرداخته نشود بلكه ريشه هاي معنوي داشته باشد .
اين هنرمند مجسمه ساز در ادامه گفت:انتخاب ايده المان راز و نياز به دليل ثبت لحظه معنوي تحويل سال بود كه در ابتدا با طرحي متفاوت ارائه شد و همين قسمت به نمايش درآمده كار گوياي مفهومي بود كه به دليل موقعيت خاص در فضايي محدود گنجانده شد.
وي كه در سال هاي گذشته نيز با المان هايي نظير اسپندگان (دو ماهي معلق )،آئينه و پروانه ،تخم مرغ هاي رنگي و مجموعه سيب هاي بزرگ و ... در فضاسازي نوروزي مشهد شركت كرده بود ،اظهار داشت :جند سالي است المان هاي بهاري موضوع گفتگوي ديد و بازديد هاي نوروزي شهروندان مشهدي شده است و بررسي و تحليل آنان از سوي دانشجويان ،صاحب نظران و علاقه مندان به شدت دنيال مي شود .
مدرس دانشگاه هنر مشهد در ادامه گفت :حتي شهرونداني كه به ديگر شهرها سفر كرده بودند در ايام نوروز متوجه تغييرات بارز مشهد با ساير شهرها شده بودند واين تحول بزرگ مسافرين نوروزي مشهدرا هم به تحسين واداشته بود .
اين هنرمند مجسمه ساز در بخش ديگر سخنانش ضمن اشاره به كاركردهاي يك المان موقت گفت :المان هاي بهاري به دليل نصب موقت و مدت زمان محدودشان داراي يكسري ويژگي هايي مي شوند كه آنها را از المان هاي دائمي وو ماندگار جدا مي نمايد .
ماموريان ادامه داد : اين موقت بودن المان ها علاوه بر اين كه به دليل نوع متريال مورد استفاده هزينه هاي اندكي را براي شهرداري در بر دارند ،باعث مي شوند تا چهره شهر در آغاز سال نو رنگ و بوي تازه اي بگيرد ؛درست مثل لباسي تازه اي كه ما هر ساله بر تن مي كنيم و يا تزئينات كاغذي كه براي جشن تولد از آن استفاده مي كنيم و كاركرد آن تنها در همان زمان مناسب است .
وي اين فرصت را براي دانشجويان و هنرمندان جوان مغتنم بر شمرد و گفت فستيوال بهار به دليل مدت زمان نمايش يك ماهه خود مي تواند تجربه خوبي باشد و به هنرمنداني كه همواره آرزوي حضور در چنين ميدان هايي داشته اند فرصت ساخت كارهاي بزرگ را بدهد ،اما در عين حال بايد متوجه خطري باشيم كه ادامه اين روند ممكن است باعث سفارشي شدن آثار هنرمندان به سمت كارهاي مورد قبول شهرداري شود .
وي تصريح كرد در اين حالت فرديت از هنرمند گرفته مي شود و تبديل به هنرمندي بازاري مي شود ،لذا اين روند كه هم اكنون شهرداري مشهد براي انتخاب آثار برگرفته است بهترين اقدامي است كه از سوي نهادي اجرا شده است كه در ابتدا ايده كارها طراحي مي شود و سپس با حضور در سمپوزيوم هاي مختلف آثار مورد نياز خريداري مي شوند .
مدرس دانشگاه هنر فردوس در ادامه ضمن اشاره به المان هايي كه در مشهد نصب شده اند اظهار داشت :با گذشت چند سال از روند اجراي كارهاي حجمي در شهر ،ديگر به اندازه كافي بزرگنمايي آثار انجام شده است و براي سال بعد بايد دقت داشته باشيم كه تا اين حد روزي اين گونه كارها تمركز نشود چرا كه اين كار يك هنرمند نيست و زيباتر است كه كارهاي هنري يك لايه ظريف معنايي داشته باشند و حالت نوستالژي و شادي آفرين خود را حفظ نمايند .
وي ادامه داد اين كه آثار تلنگري به ذهن ما بزنند خوب و با ارزش است اما بزرگ سازي صرف آثار مثل شعبده بازي است .
ماموريان تاكيد كرد براي پرداختن به فرهنگ رضوي در آثار هنري بايد در ابتدا به اين توجه كنيم كه هدف وارد كردن معنويات به زندگي شهروندان خداجو است و بعد مي توانيم از ابزار مفيد هنر استفاده نماييم .
به گفته وي هنر پنجره اي به ملكوت است و گاهي هنرمند مي تواند اين پنجره را بگشايد و انسان را با حجمي و يا نوري از دنياي مادي جدا نمايد .
وي تصريح كرد هنر مذهبي با هنر معنوي تفاوت دارد ؛بسياري از آثار مذهبي ممكن است ريشه معنوي داشته باشند ولي هر اثر مذهبي معنوي نيست .
وي در پايان گفت بايد هنرمند را به سمتي سوق دهيم كه به آثار معنوي در لايه هاي سطحي آن نپردازد .
